woensdag 31 maart 2010

Adwords experiment

Zo nu en dan heb ik voor verschillende sites wat Google advertentiecampagnes lopen met Adwords. Met wisselend succes, maar bij tijd en wijle is het prettig om je bezoekersaantallen even te spekken met wat gekochte zoekresultaten. Uiteraard kom ik ook graag hogerop in de organische resultaten en daarom optimaliseer ik sites met SEO-technieken die er toe doen. Het verdubbelde voor twee van mijn websites de bezoekcijfers.

AdSense van Google had ik alleen nog nooit uitgeprobeerd. Je geeft er adverteerders ruimte mee om op jouw site advertenties te plaatsen. Ik vind het niet echt chic voor de meeste sites die ik beheer. Ze lenen er zich qua onderwerp en inhoud niet zo voor. Maar als je een site hebt over een specifiek onderwerp of product, dan kan het klantvriendelijk zijn om er inhoudelijk gerelateerde advertenties te laten zien. En toen dacht ik opeens aan mijn verwaarloosde hobbykindje: www.macswitch.nl. Het is een site die ik een jaar of 4 geleden heb gemaakt voor MKB-ers die overwegen over te stappen van PC naar Mac. Of al net geswitcht zijn. Een site waar ik al twee jaar geen aandacht meer aan heb besteed. Te druk en zo. Maar die nog steeds rond de 200 bezoekers per dag trekt. Omdat de informatie nog steeds best relevant en overzichtelijk is waarschijnlijk. Want qua SEO heb ik er in het geheel niets aan gedaan. De ideale kandidaat voor een experiment dus.

Een week geleden ben ik begonnen met AdSense advertenties op die site. In 7 dagen heb ik er welgeteld 3 euro mee verdiend. Dat gaat natuurlijk nog nergens over. Ik heb besloten de site een maand aan zijn lot over te laten en te zien hoe veel inkomsten er dan zijn.
Daarna krijgt de site een inhoudelijke facelift: ik ga alle content opfrissen.
En ik ga mijn eigen mix van zoekmachinemarketing er op los laten. Misschien zelfs een beperkte Adwords campagne inzetten. Om te kijken wat er gebeurt met de bezoekcijfers. En met de Adsense inkomsten. Ik houd u allen op de hoogte. En tegen de tijd dat het bordje Gesloten wegens rijkdom op mijn deur gespijkerd kan worden, zal ik dat ook zeker laten weten!

Volgers