donderdag 18 maart 2010

Concurrentievoordeel met social media

'Social Media gebruikers kopen vaker bij de merken die ze volgen.' Kijk, dat is nog eens leuk nieuws voor marketeers die zich bij groter merken met social media bezig houden. Maar ook kleinere middenstand kan hier zijn voordeel mee doen.
Mensen die je merk of bedrijf volgen op Twitter of Facebook zullen sneller iets bij jou kopen dan bij een concurrent. Althans, dat blijkt uit Amerikaans onderzoek door iModerate.

Het onderzoek is gedaan onder Facebookgebruikers en Twitteraars. Meer dan de helft van de Facebookers en een slordige 67% van de Twittergebruikers zeggen sneller te zullen kopen van merken en bedrijven die ze kennen van deze sociale netwerken.
En - ook mooi meegenomen: 60% van de Facebookfans stelt merken aan te bevelen bij vrienden. Bij Twitter is dat zelfs 80%.

Gelukkig is ook onderzocht waarom mensen fan of volger worden. Voor Facebook zijn het in eerste instantie kortingen. Maar daarna grappig genoeg gewoon het feit dat ze willen laten zien aan vrienden dat ze klant en fan zijn van een leuk merk of leuk bedrijf. Twitteraars laten zich ook graag verleiden door korting, gevolgd door scoops (nieuws als eerste horen) en goede content die ze aan eigen volgers kunnen doorsturen.

Het is Amerikaans onderzoek en in Nederland ligt het vast een tandje anders. Ik schat ook in dat de resultaten wat gunstig gekleurd zijn door het feit dat mensen geneigd zijn om online merken te volgen waar ze toch al iets mee hebben. Maar het laat zeker zien hoe je met fans op social media een behoorlijk steentje kunt bijdragen aan de bruisendheid van je merk. Uit het onderzoek blijkt namelijk ook dat een groot deel van de consumenten van divers pluimage een negatieve perceptie heeft van merken die niet op social media te vinden zijn.

Kortom, bedrijven die Twitter, Facebook en andere netwerken actief benutten hebben steeds meer een concurrentievoordeel ten opzichten van de merken die dat niet doen.
Let wel: maak een goed plan wat je wilt doen met social media. Volgers spammen met kortingen en zogenaamde voordeeltjes zal averechts werken. Zo nu en dan een leuke actie en door de band genomen kwalitatieve content zal mensen wel boeien.

Benieuwd naar het onderzoek?
Je vindt het hier.


Volgers