maandag 22 februari 2010

LinkedIn, wat moet je ermee?

Van alle netwerksites heb ik op het moment zakelijk het meest profijt en plezier van Twitter en LinkedIn. Twitter is ideaal voor het poneren van korte stellingen, het delen van links naar slimme informatie en het voeren van het korte discussies. En door het volgen van de Twitterfeeds van designblogs ben ik steeds snel op de hoogte van ontwikkelingen in mijn vakgebied. Overigens is de beperking van 140 tekens per berichtje is ideaal. Het houdt je scherp in wat je wilt zeggen. En heb ik meer dan 140 tekens nodig, dan is het tijd voor weer eens een blogpost. Een beetje zoals het verschil tussen SMS’en en mailen.

Maar goed, meer over LinkedIn dus. Ook ik dacht lange tijd dat het niet meer was dan een handige plek voor mijn cv. En daar is het ook echt perfect voor. Ik adviseer iedere werkzoekende zijn profiel er goed op te zetten, want iedere HR-manager zal je er even opzoeken. Sterker nog: stuur geen cv meer mee met je sollicitatie, maar een link naar je LinkedIn-profiel.

Dit alles terzijde. Ik wil het hier hebben hoe je als ZZP’er of MKB’er het meeste uit je LinkedIn activiteiten kunt halen. Zodat het meer wordt dan een online cv. Hieronder mijn tips om met LinkedIn leads te genereren, je zichtbaarheid voor nieuwe en bestaande klanten te vergroten, als opiniemaker op jouw vakgebied actief te zijn, misschien zelfs wel producten te verkopen. Maar bovenal om bezoekers naar je eigen site of weblog te leiden.

Vul je profiel zo ver mogelijk in
Je profiel is alleen interessant voor mensen als er wat te lezen valt. Zorg dan wel voor relevante info. Over jou, wat je doet. Wat je biedt en wat je zoekt. Is 100% invullen niet haalbaar? Ga dan in ieder
geval voor meer dan 75%. Goede foto van jezelf erbij. Je zult zien: meer mensen zullen doorlezen en ook de links volgen die je in je profiel hebt opgenomen.

Pas de titels van je websitelinks aan
Het gros van de LinkedIn profielen houdt de standaard teksten My Website, My Blog, My Company aan. Weinig aantrekkelijk en je geeft de lezer geen idee waar ze naar toe gaan als ze op de link klikken. Zo
kan het ook:


Je past het aan onder Profile / Edit Profile. Kies Edit achter je website en je komt in het volgende scherm. Kies ‘Other:’ en maak zelf een tekst die je site beschrijft.



Open deur: zorg voor zo veel mogelijk Contacten
Hoe meer contacten je hebt, hoe meer mensen toegang tot je profiel hebben. En iedere keer dat je iets doet op LinkedIn (update van je profiel, aansluiten bij een groep, een nieuw contact toegevoegd,
enzovoort) zien al je contacten dat op hun LinkedIn homepage. Heb je weinig contacten, dan zul je weinig bezoekers naar je eigen site leiden. Logisch.

Gebruik Network updates
148 karakters mag je gebruiken om je contacten te laten weten waar je mee bezig bent. Handig en het staat helemaal bovenaan je profiel - goed zichtbaar. Gebruik het, houdt het actueel en plak er
bijvoorbeeld links in naar je meest actuele blogpost of een actie. Tip: koppel het aan je Twitteraccount. Je Tweets worden dan automatisch weergegeven.
Link je weblog
Houd je een weblog bij? Koppel dat dan aan LinkedIn en bezoekers zien de eerste regels van je blogposts terug in je profiel. De link om verder te lezen leidt naar je eigen blog.
Je regelt het met deze
applicatie van TypePad.

Word actief lid van groepen in je vakgebied
Wil je zichtbaar worden als een expert op je interessegebied(en), zoek dan die groepen uit die die interesse met je delen. Doe mee aan discussies, doe slimme suggesties, geef feedback. Deelnemers aan die
groepen zien je acties op hun LinkedIn homepage. Hoe meer zinnige en relevante bijdragen, hoe meer je als inhoudelijk expert wordt gezien door je ‘collega’s’.

Voeg je eigen RSS toe aan een groep
Bij iedere groep kun je RSS-feeds toevoegen van relevantie weblogs. Zet je eigen RSS-feed daar neer en deelnemers zullen jouw nieuwe posts automatisch zien. Let wel - alleen doen bij groepen die qua
inhoud helemaal passen bij jouw blog (relevant!).

Check regelmatig of je nog wat kunt verbeteren
Natuurlijk ook een open deur. Er verandert steeds van alles. Niet alleen bij jou (reden om je profiel te updaten), maar ook in de mogelijkheden van het medium. Nieuwe applicaties, nieuwe groepen, nieuwe
links met andere netwerken. Verdiep je erin en haal eruit wat voor jou relevant is.

Wat me eraan herinnert: ik ga snel weer even wat tweaken aan mijn eigen zichtbaarheid op LinkedIn!




Volgers