dinsdag 23 oktober 2012

Je zaakjes zelf regelen met Vistaprint en Wordpress?

vistaprint
Het lijkt zo handig. Je begint met ondernemen en hebt ‘even snel’ een visitekaartje nodig. Op zoek naar een oplossing brengt Google je al snel op het spoor van Vistaprint. Met een paar klikken heb je een standaard kaartje gevonden dat je wel aardig vindt, je vult je eigen gegevens in en bestelt er duizend voor minder dan twintig euro. Klaar is Kees.

Als je ze in huis hebt valt de kwaliteit van het drukwerk toch wat tegen. En klopt dat design nou wel echt voor je? Je zet je over je twijfel heen en als starter strooi je die kaartjes vrolijk in het rond om een beetje tempo te maken met het opbouwen van je netwerk. Er moet tenslotte brood op de plank!

Wordpress

Ondertussen ben je ook lekker in de weer met Wordpress om je eigen website te bouwen. Je weet wel zo’n beetje wat je online wilt vertellen en zo moeilijk is het ook hier niet om een standaard ontwerp te kiezen. Met een paar muisklikken staat er opeens een website online. Dat heb je toch maar mooi even geflikt.

Alleen lijkt die website niet echt op dat visitekaartje. En vice versa. Ze lijken wel van twee verschillende bedrijven. Vol goede moed ga je aan de slag met het aanpassen van de kleuren in Wordpress. Je wilt het lettertype even veranderen. Maar dat blijkt niet te kunnen. Je wilt het logootje dat zo aardig op dat Vistaptrint-kaartje staat er even in zetten. Maar dan bijkt dat je het ontwerp ervan niet mag gebruiken voor andere dingen dan dat Vistaprint-kaartje. Het ontwerp kopen kan ook niet.

Je laat het maar even rusten. De eerste opdrachten zijn via-via binnen gekomen en je hebt het drukker dan je dacht. Je volgende stap is het schrijven van een tekst voor je homepage. Dat doe je lekker even zelf, want je weet tenslotte zelf het beste wat je doet en hoe je dat moet vertellen aan je potentiële klanten. Je staart een uurtje naar een wit Word-vel met knipperende cursor. ‘Welkom op mijn website’ heb je al twintig keer getypt en weer ge-delete.

Niet goed

Gelukkig gaat de telefoon en mag je je even met wat anders bezig houden. Je mailbox wacht op actie en je moet nog twee afspraken voorbereiden. Die tekst die komt wel. Een keer. Denk je. Knagend blijven al deze dingen op je bureau rondslingeren. Tussendoor besteed je er af en toe een uurtje aan. Maar het wordt nooit precies zoals je voor ogen hebt. Het ziet er niet professioneel genoeg uit, het leest niet lekker en het voelt gewoon niet goed.

Je schrikt als je kijkt naar de uren die je er ondertussen aan hebt besteed. Dat loopt aardig uit de hand. Die tijd had je ook kunnen gebruiken om te netwerken, voor een extra opdracht of gewoon eens een welverdiende slome middag in een museum of op het sportveld. En feitelijk heb je nog niks. Een visitekaartje dat wel zo’n beetje door de beugel kan, een website waar je niemand naar toe durft te sturen en twee alinea’s tekst waar je niet blij van wordt.

Een aangedikt horrorverhaal? Helaas niet. Ik kom regelmatig kersverse ondernemers tegen die in deze valkuil zijn gestapt. Die met handen in het haar op de stoep staan. En dat is niet zo gek. Over het algemeen heb je als starter een klein budget en veelal het idee dat je alles zelf moet kunnen. Vistaprint en consorten zijn er een kei in om de dingen als ‘appeltje-eitje’ voor te spiegelen en de kosten zijn razend laag. Die keuze is dus al snel gemaakt.

Doe het slim

En dan zou nu het betweterige advies van de ontwerper en tekstschrijver kunnen komen: doe het niet zelf, laat mij het doen! Dat mag natuurlijk, maar het is niet het punt dat ik wil maken. Ik ben namelijk een groot fan van Wordpress en ik laat ook wel eens wat drukken bij Vistaprint. Het enige dat ik je op het hart wil drukken is dit: maak een plannetje voor je begint. Voor je het weet, zit je vast aan dingen die niet helemaal bij je passen en waar je op langere termijn niet mee uit de voeten kunt.

Bedenk wat je nodig hebt, wat belangrijk voor je is, hoe dat eruit ziet en aan welke (voor)waarden dat minimaal moet voldoen. Kijk naar je eigen sterke en zwakke punten en vraag anderen met je mee te denken. Wat wil je zelf doen en wat niet? Natuurlijk moet je snel aan de slag en heb je in het begin vaak nog geen spaarpot om lukraak mensen in te huren. Maar wees eerlijk over wat je wel en niet kunt en schakel hulp in waar je die nodig hebt. Jezelf professioneel presenteren is wat het verschil kan maken in het succes van je onderneming. Zorg dat je dat goed doet. Of goed laat doen.

Volgers